Meld Aune Grendelag på ditt spillekort og gi 5 % av innsatsen til laget.
Oppgi vårt organisasjonsnummer som er 992 272 678.
-
-
Aune Baptistmenighet
Menigheten driver sitt
arbeid med samlinger for barn og voksne, søndagsskole,
"manillaklubb", "tenklubb", kvinnerforening og evangeliske
møter. Videre er menigheten engasjert som støttespiller i driften av Gatekirka
i Harstad. Menigheten har sine samlinger på Bedehuset som er det eldste
frikirkebygg i Nord Norge.
I det etter følgende gis en
kort historisk gjennomgang av oppstart og utvikling.
Før dannelsen av Aune
baptistmenighet 29.8.1887, var det en aktiv kristen forsamling på Aune, som ved
flere anledninger tok opp spørsmålet om tilslutning til Baptistunionen.
I 1856 nådde en stor
vekkelse Aune. Flere fiskere som kom fra Lofoten, hadde vært under Ordets
innflytelse, og kom hjem til Aune som kristne. Disse var bl.a. Johan Olsen,
Andreas Olsen, Mikkel Olsen og Nils Julin.
De sammenkalte sine naboer
til møter. Nils Julin, som hadde bygget nytt hus, stilte dette til disposisjon
for møtene, og fortsatte selv å bo i gammelhuset.
2. juledag 1856 brøt det ut
vekkelse i Kasfjord, og denne spredte seg til Aune og Elgsnes.
1857
De innledningsvis nevnte
personer - også kalt Auneguttene - skulle på fiske til Lofoten, men da
Risøyrenna var tilfrosset besluttet de å dra Tjeldsundet. Ved ankomst Fauskevåg
ble de hindret av dårlig vær, og ble på stedet i cirka tre uker. Tiden utnyttet
de til å gå to og to på besøk til folk, for å samtale om Gud. De hadde ikke
vanlige møter, men allikevel kom folk i bevegelse. Vekkelse brøt ut og spredte
seg til flere kirkesogn.
På våren begynte folk på
Aune og Elgsnes å melde seg ut av statskirken. Dette ble allment kjent, og folk
kom fra sørbygdene i Trondenes til Aune og Kasfjord, for å forhindre at flere
meldte seg ut, og få de utmeldte tilbake til "faderhuset".
De tilreisende gav uttrykk
for syner og åpenbaringer som fortalte hvor galt Auneguttene handlet da de
forlot kirken. Folk på Aune, Kasfjord og Elgsnes gav imidlertid uttrykk for at
de stolte mere på Guds Ord enn på syner og åpenbaringer.
Konsekvensen av dette ble
dannelsen av en fri apostolisk kristelig menighet med hovedsete på Aune.
Frimenighetens første forstander var Bernt Johansen. Han utvandret senere til
Amerika.
Der sluttet han seg til
metodistene.
Per Fredriksen fra Kvæfjord
ble deretter valgt til frimenighetens andre forstander.
1857
Forsamlingshuset bygges.
Nils Julin gav tomt til nytt
forsamlingslokale, og materialer ble hentet fra Malangen med 3 fembøringer.
Lokalet ble innviet om høsten, og ble det første frireligiøse forsamlingshus på
landsbygda i Nord Norge. I dag er det Det Norske Baptistsamfunns eldste lokale.
1872
Dette året ble de første på
Aune døpt, og blant dem var Nils Julin. Predikantbesøk resulterte i dåp. De som
så nødvendigheten av dåp lot seg ikke hindre i å få handlingen gjennomført.
Rasmus Ediassen var dette året alvorlig syk, og led av blodstyrting. Han fikk
beskjed om å holde seg i absolutt ro. Allikevel ønsket han å bli døpt, og satte
alt inn på å få dåpshandlingen utført snarest. Det ble derfor tømret en kasse
hvor fire mann løftet Rasmus Ediassen i, og dretter senket kassen i vannet. Han
ble døpt, og "kom seg" av sykdommen. Ediassen levde i mange år etter
denne opplevelsen.
1874
Det ble bygd dåpsbasseng i
forsamlingshuset, og 9. juni ble 6 personer døpt.
Aune - et stevnesenter.
Etter at forsamlingshuset på
Aune var bygd, ble stedet et evangelisk senter. 2 ganger pr år ble det holdt
stevner, med god oppslutning fra de omkringliggende bygdene.
Dette året var så godt som
alle frimenighetens medlemmer blitt baptister, og stod tilsluttet Tromsø
baptistmenighet
Baptistmenighet prøvd dannet
i 1880.
29. august 1880 - nøyaktig 7
år før stiftelsesdagen - ble det forsøkt dannet baptistmenighet på Aune. Det
ble holdt menighetsmøte i frimenigheten, hvor spørsmålet ble drøftet. Utfallet
ble at en valgte å fortsette som hittil, men to eldste skulle ta seg av
menighetens anliggender, holde møter, foreta nattverd, m.m..
1884
For første gang omtales
syforeningen i frimenigheten, men den hadde allerede virket i lang tid.
1885
Forsamlingshuset fikk dette
året en betydelig utvidelse. Blant finansieringsordningene - for å dekke
byggekostnadene - ble det vedtatt at de som rodde fisket skulle sette et garn
til inntekt for gjelden.
1886
Igjen reises spørsmålet om
dannelse av baptistmenighet. Frimenigheten har fått et sterkt innslag av kvæfjærdinger,
og disse ønsket å danne egen menighet i Kvæfjord.
Nyttårsaften fikk
frimenigheten brev fra Karl Olsen Tonnås, som ønsket seg nordover. Dette ble
tatt som et tegn fra Gud om at tiden var moden for å gjøre frimenigheten om til
baptistmenighet.
Ifølge de protokoller som
foreligger ser det ikke ut til at det var menighetsmøter før det som er Aune
baptistmenighets stiftelsesdag, nemlig 29. august 1887.
Stiftelsen
Om dette sier protokollen:
"Aar 1887, den 29.
august, samledes venner fra Aune, Kasfjord og Elgsnes i bedehuset på Aune i
anledning af at stifte egen menighed. Br. Sellevold aabnede med oplæsning af
Salme 118 og bøn, hvorpå valg af ordfører og sekretær for mødet foretages.
Valgt blev: Ordfører O B
Hansson. Sekretær Joh: M. Sellevold. Sangen 20, bønnenes sange, og br. Hansson
ledede atter i bøn, og nedbad Guds velsignelse over de vigtige forhandlinger og
ting som i dag skulle foretages.
Ordføreren fremsatte derpå
som sp.1.
Kan tiden nu ansees at vere
inde at stifte en egen og selvstendig menighed inden Trondenæs Prestegjeld?
Spørsmaalet besvaredes med at man ansaa tiden at vere kommen som man lenge
havde ventet, idet Herren nu havnde sendt en broder iblandt os som kunne
indtage plass som forstander, nu at stifte egen mengihet i det man henviste til
og fastholdt beslutningen af 7. september 1888 om at Kvædfjord og Aune skulde
ordnes hver for sig som selvstendig menighed.
Sp.2.
Hvilket navn skal den
vordende menighet bære, og hvor skal dens hovedsøde være? Man enedes om at den
skulde kaldes Aune baptistmenighed i Trondenæs da dette navn var ligesom
fastknyttet til virksomheden fra det første Gud begyndte sit verk i Nordland.
Sp 3
Skal menigheden bibeholde
den trosbekjændelse og grundregler som er antaget av menigheted i Tromsø
besvaredes med enstemmig ja
Sp 4
Valg av forstander. Br.
Tonnøs foreslages og alle vennerne samlede sig enstemmigt om ham som den
vordende menigheds forstander.
Sp 5
Skal man vælge særskild
ordfører for menigheten?. Forstanderen valgtes ogsaa som saadan ved menighedens
møter enstemmigt.
Sp 6
Skal de samme Diakoner eller
Eldste bibeholdes som før er valgt, nemlig brødrene Johan Olsen, Aune, Jørgen
Rasmussen, Elgsnes, L O Enebo, Aune og Ole Johansen, Kasfjord. Man enedes om at
de samme 4 brødrene fremdeles bliver staaende som menighedens diakoner,
likeledes stavfæstedes det før gjorte valg paa kasserer, nemlig Rasmus
Henriksen der fremdeles betroes dette hverv. L O Enebo valgtes som menighedens
sekretær enst
Sp 7
Skal menigheden anmelde sin
tilværelse for øvrigheden som saadan? Enebo spurgte om der var fordele ved at
anmelde sig? Hansson oplyste at der var dette idet man fik mere frihed i
forskjellige ting overfor statskirken og authoriteterne tok meget hensyn
hertil. Han anså det som en pligt og en fordel ogsaa at gjøre dette. Tonnøs
betænkeligheder paa grund av at man da underkastede sig dissenterloven i alle
punkter. Der paavistes videre at overtrædelse av loven straffedes enten man
tilhørte en anerkjend eller ikke anerkjendt menighed.
Beslutning: Menigheteden
anmelder sig som konstiutert for vedkommende øvrighed.
Sp 8
Skal menigheden ansåges om
fritagelse for at aflægge ed? Man ansaa dette som en stor nødvendighed at
fritage for Edsaflæggelse. Hansson oplyste at han havde arbeidet meget for
denne sag og det havde ogsaa lykedes for de anerkjendte menigheders
vedkommende. Man enedes om at indsende ansøgning til Regjeringen om fritagelse
for ed, og blev br. Hansson enst. valgt at udføre dette hverv, hvilket dog
først kunde ske efter at menigheden er anmeldt for øvrigheden.
Sp 9
Skal menigheden anmelde sig
til medlemskab i "De norske baptisters Union?". Hansson hadde til en
hver tid veret for sammenslutning, og vaart samfund i Norge havde lidt under
mangel herpaa. Dete ligger en magt og styrke i enig
Ë samvirken og fremtiden vil
vise deri ligger stor vælsignelse, ville varmt anbefale samme. Det gjorde ogsaa
et godt indtrykk paa andre at se dette besluttedes at søge optagelse af
menigheden som medlem av Unionen.
Sp 10
Spørgsmaalet om menigheden
skal slutte sig til Tromsø distrikts og missionsforrening besvaredes med
enstemmigt ja.
Sp 11
Br. Hansson fremsatte
spørgsmaalet om den af br. Nils Julin kjøbte tom ikke burde fæstes til
menighedens lovlige eiendom til sikkerhed for fremtiden, vilde anbefale dette
da det er mere betrygende i tilfælde uforudsedde forandringer. Naar dette var
sket vilde han overdrage kjøbekontragten til menigheden. Beslutning:
Man enedes om at faa
skyldsætningsforretning foretaget snarest muligt. Br. Hansson spurgte om
menigheten ønskede at han skulde anskaffe menighedsprotokoll, opplyste hvordan
denne skulde være og hvor ofte den skulde innsendes til øvrigheden. Man enedes
om at br. Hansson skulde anskaffe en saadan protokoll og sørge den authorisered
og tilsendt menigheden.
Sangen 170, bønnesanger,
hvorefter Ordføreren oplæste nogle av Pauli ord til Timoteus, om en forstanders
egenskaber og pligter, ligesom menighedens tjenere at være ustraffelige for
Gud, og have godt vitnesbyrd af dem som ere udenfor, ligesom Pauli brev til
Titus , samme tjeneres pligter.
Forstanderen, broder Tonnæs,
blev derpaa ved haandspaaleggelse og bøn afskildt til sit vigtige kald idet br.
Hansson i en inderlig bøn nedbad Herrens velsignelse over han og styrke fra Gud
i dette vigtige og herlige arbeide, og at baade han og menigheden maate faa
naade af Gud at bære hverandre byrder og glæder.
Forstanderen fik som
erindring af stunden Davids 46 Salme og menigheden Davids 23 Salme. Br. Hansson
takkede for den tid han havde faaet naade at gaa ind og ud iblandt disse
venner, den tillit han havde faaet af alle havde stemt hans hjerte i tak til
Gud og til dem, og var forvisset om at det baand som Gud i aanden havde knyttet
fremdeles vilde vedligeholdes. Hansson foreslog at sende et tillegram til
menigheden i Tromsø, hvilket bifaldtes. Br. Hansson vilde erindre menigheden om
Missionssagen, man maate ikke tænke at man naar en menighed stiftedes man da
skulde ei bordt fra feldtet udenfor, dette ligger aabent for oss og i den mon
vi kan benytte os af denne anledning at predike Christus vil vælsignelsen
tilflyde oss selv. Men for at dette kan ske maa der støttes med midler, vilde
derfor oppmundtre menigheten til at gjøre hvad den kunde fremdeles.
Guds vælsignelse i forhold
til vaart arbeide.
Da en ung br fra Andøen
havde aflagt bekjendelse besluttedes at han blir døpt umiddelbart efter dette
møde, hvilket ogsaa skedde.
Da de 3 Eldste eller
diakoner som var valgt forrige aar ikke før var afskildt med haandspaaleggelse
og bøn, blev dette nu gjort idet brødrene L O Enebo, Jørgen Rasmussen og Ole
Johansen ble af menigheden under bøn og haandspåleggelse indsatt til sin
gjerning. Mødet derpaa havet formiddag for at samles igjen kl 4 til et udsalg
for missionen og kl 6 til oppbyggelse og brødsbrytelse, efter hvilke
forhandlinger protokollen ble oplæst og vedtaget.
OB
Hansson Joh
M Sellevold
sign
sign-
Ved stiftelsen var det 37
medlemmer. Den tilsatte predikanten Karl Olsen Tonnes, fikk fin inngang i
menigheten, men det ble en tung tid for menigheten, rent økonomisk. Det var
delvis problematisk å lønne forstanderen.
Den første forstanderen.
Karl Olsen Tonnæs ble født
på Helgeland 11.9.1857. Han gjennomgikk lærerseminaret i Tromsø, og arbeidet en
tid som lærer. Det var under sitt opphold i Kvæfjord at han ble omvendt, og 12.
9. 1882 ble han døpt.
Han var den første
forstanderen i Langesund, og her ble han i 1885 fengslet fordi han døpte
personer som var under 19 år. Etter å ha tjent på Aune og Kvæfjord
baptistmenigheter, i perioden 1887 - 92, var han forstander på Sommarøy i 4 år,
Fredrikstad og Tistedal i 3 år, og på nytt 1 år på Sommarøy. Fra 1900 - 1903
tjente han Tromsø. Deretter dro han til Amerika. Der døde han to år senere i
Artichoke, Minnesota.
Som nevnt ovenfor strevde
menighet hardt for å dekke lønnsutgiftene til forstander Tonnæs.
For å greie
forpliktelsene ble det blant medlemmene satt igang innsamling. Resultatet ble
at 16 personer gav tilsammen kr 189,-.
17. september ble det i
menighetsmøtet fremholdt behovet for anskaffelse av orgel. Det var av
kassereren allerede samlet inn kr 90,-, og forstanderen fikk i oppgave å
anskaffe orgel så snart det lot seg gjøre.
I oktober overtar menigheten
et allerede oppstartet søndagsskolearbeid, som var igang før
menighetsstiftelsen.
I november 1887 overtar
Tonnæs også som forstander for baptistmenigheten i Kvæfjord. Hans virkeopplegg
blir etter dette 4 måneder på hver plass, dvs. Aune, Kasfjord og Kvæfjord.
1892
Karl Olsen Tonnæs fratrer
som forstander for Aune- og Kvæfjord baptistmenigheter, for å overta samme
stilling på Sommarøy. I hans periode ble 25 personer døpt. Etter forstanderens
fratredelse kom det en kraftløshet og sløvhet over menigheten. Menigheten
bestrebet seg på å øve menighetstukt.
Da avstanden mellom Aune og
Kasfjord var relativt stor, oppretthold menighetens medlemmer hver sin
virksomhet på disse to steder.
1893
Kasfjordingene bygger eget
menighetshus. Innvies 30. september. 4 personer døpt ved innvielsen.
1902/3
Vekkelse over Kasfjord. 32
personer døpes og tas opp som medlemmer i Aune baptistmenighet.
1904
17 personer døpes. Flere
kunne blitt døpt, men stor motstand fra luthersk hold hindrer dette. En
uviselig og bitter strid oppstår mellom baptister og lutheranere. Debatt
foregår i Harstad-avisene, og er med på å kvele en vekkelse. Som resultat av
denne striden bygges det et luthersk bedehus i Kasfjord.
Den vekkelse som hadde vært
førte til ny giv og aktivitet i baptistmenigheten på Aune, men fra og med 1906
gikk det noe tilbake igjen. Fra cirka 1915 utgjorde Kasfjord den vesentligste
delen av Aune baptistmenighet.
Frem mot 1922 var det
allikevel virksomhet som resulterte i at folk ble frelst, døpt og tillagt
menigheten. For perioden 1920-1932 er en del av protokollutskriftene borte, og
følgelig er det sparsomt med informasjon som kan bringes videre.
1931
5. september stiftes en
ungdomsforening, og det kommer i gang vekkelse. I en rekke menighetsmøter fram
mot juli 1932 er det mange ungdommer som ønsker å bli døpt. Det blir
regelmessige predikantbesøk, hvor predikantene virker over lengre perioder.
Som eksempel på hvor nøye
menighet var i sine vedtak kan nevnes: "Pastor xx skal bo hos xx, som yter
gratis hus. Av menigheten skal broderen ha fri brensel og poteter, og kr 75,- i
kontanter pr måned.
Frem mot 1937 var det liten
virksomhet, men søndagsskolen hadde en aktiv periode, hvor det var nødvendig
med økt lederoppslutning. I tiden frem mot 1942 var det svært vanskelig å få
besøk av predikanter - noe sikkert krigen måtte ta en del av skylden for.
1942
Fra september virket Aasa
Vikedal i menigheten, og det brøt ut vekkelse, og frafalne kom tilbake. Det
resulterte i at det i 1942 var flere som ønsket dåp.
1943
Menigheten søker distriktsstyret
om tillatelse til utgraving av kjeller, innredning av mindre sal, samt ny mur,
flytting av langvegg, bygging av helt eller delvis lillesal.
1945
29. desember går
Kasfjord-medlemmene ut av menigheten for å danne egen menighet i Kasfjord.
1946
Bedehuset Betania skjøtes
over på Det Norske Baptistsamfunn. I menighetsmøtet hvor dette ble besluttet,
ble det samtidig fattet vedtak om å grave ut jorda under dåpsbassenget. Rommet
skulle nyttes til sal eller restaurant, alt etter hva menigheten hadde midler
til.
Virksomheten frem til våre
da har vært jevnt god. Ungdomsforeningen holdt oppe sin virksomhet og hadde en
periode et eget organ " Seierspalmen", hvor oppbyggelige artikler ble
nedskrevet og presentert.
Gradvis har medlemstallet
gått ned. Det skyldes nødvendigvis ikke at interessen for de åndelige verdier
har avtatt, men mange medlemmer har flyttet fra stedet, gått inn i andre
menigheter, og fått være til stor velsignelse og hjelp i disse. Det er ikke få
medlemmer som er "opplært" på Aune, for så å bli
"importert" av andre menigheter.
I dag er det en relativt
liten flokk som utgjør Aune baptistmenighet, og som ønsker å være trofast mot
menigheten. Selv om det i dag ikke noen stor virksomhet, så er den i alle fall
lagt opp etter de forutsetninger menigheten har.
Virksomheten på Aune kom i
gang som et resultat av Aune-guttenes forkynnelse, og dette fikk enorme
ringvirkninger. På mange måter er vår tid annerledes enn da, men Guds ord er
fortsatt det samme.
Gå ut og gjør alle
folkeslag til mine disipler, i det dere døper dem......." gjelder
fortsatt.
Menighetens ønske er at folk
på stedet skal ta del i dette fantastiske tilbudet fra vår Herre; at vi får ta
imot Han i våre liv. Det er vår lille menighets store oppgave å fortelle dette
Det øvrige arbeidet:
Mange vil nok savne omtale
av det øvrige arbeidet i menigheten, i denne historikken. Alt er basert på
protokoller fra stiftelsen, samt en del andre kilder om baptistenes historie.
Det har ikke vært mulig å få tak i tilstrekkelig informasjon om virkegrenene,
og følgelig er det hovedsakelig selve menigheten som er omtalt. Virkegrenene er
en selvsagt del av menigheten.
Konklusjon
Dette er kun spredte glimt
inn i det som har foregått de 100 år menigheten har eksistert og virket på
stedet. Det er umulig på få sider å gi et fullgodt bilde av det som har skjedd.
Allikevel kan en klar konklusjon trekkes: Menigheten har tatt sin oppgave
alvorlig. Den har selv sett det når virksomheten ikke har vært helt bra.
Dette har den gjennom god
kontakt med Gud prøvd å rette opp, og den har hatt et klart ønske om å vinne
mennesker for Gud.
Det har vært lagt stor vekt
på at medlemmene skulle skikke seg ordentlig i samfunnet, og der hvor det har
vært nødvendig har medlemmene blitt kalt inn til samtale i menigheten, da et
medlem i menigheten ikke kunne ha noe uoppgjort, verken med medlemmer eller
andre på stedet.
Menigheten har en historie
den kan være stolt av. Virksomheten har hatt store ringvirkninger, som har ført
til nye menighetsdannelser. Allikevel må ikke vi - dagens medlemmer - sole oss
i en glans av en fin fortid. Vi skal i første rekke ha blikket vendt fremover,
mot de oppgaver vår Herre ønsker at vi skal utføre. Denne oppgaven kan utføres,
samtidig som vi kan ha Salme 118, vers 6 i vår erindring: Når Herren er med
meg, frykter jeg ikke. Hva kan da mennesker gjøre meg."
Pastorer utgått fra
menigheten:
Ragnvald Aune, Jarl Aune og
Aase Johanne Hagen ( f. Olsen)
Aktiviteter
Aune Baptistmenighet har en
sentral plass i bygdas liv og virke, til tross for at den ikke er av de største
forsamlinger. Aktivitetene inneholder tilbud som spenner fra de yngste til de
eldste. I generasjoner har bedehuset Betania vært et samlingspunkt for
bygdefolket. Det var her man møttes til julefester, 17. mai fester og andre
typer markeringer. Det var rom for livsutfoldelse, og en romslighet til å
inkludere alle sider av livet. Hvem husker vel ikke konkurranser for store og
små, både innendørs og utendørs når været tillot det. Enkelte 17. mai feiringer
ble det sogar spilt små revyer, med bygdefolkets gjøren og laden som tema.
Etter at nye Aune skole ble tatt i bruk, var det naturlig at noen funksjoner
ble ivaretatt der, av rent praktiske grunner. Det er også grunn til å nevne at
kvinnene alltid har spilt en sentral rolle i menighetens liv. De har tatt
oppgaver jevnt med mennene, naturlig nok, som det var ellers i bygda. På mange
måter kan man si at menighetens liv har gått hånd i hånd med bygdas liv, at den
har vært en slags livsnerve som har skapt holdninger, sluppet mennesker til, og
ikke minst gitt tro på at det lille den enkelte bidrar med, er av stor
betydning.
Om ikke ressursene har vært
de største, har alltid kreativiteten blomstret. Som et eksempel kan nevnes at i
mangel av korps i 17. maitoget, har man latt en mann sitte med trekkspill på en
henger forrest i toget. Andre ganger har man trillet vogn med innspilt musikk,
og entusiasmen har vært upåklagelig.
Søndagsskolen har vært
drevet siden oppstarten av menigheten. Søndagsskolen Glimt har vært drevet
sammenhengende fra 1932 og til dags dato, og før dette med noen opphold. Her
samles bygdas barn til sang, bibelfortellinger, tegning, juleforberedelser og
sammenkomster i forbindelse med høytider o.l. Søndagsskolen arrangerer turer,
og er godt kjent med friluftsliv. Tre ganger per år arrangeres en dagstur i det
fri, på sensommeren, på vinteren og på forsommeren til avlutning for
semesteret. På disse turene er foreldrene med, og må stille på konkurranser og
moro av ymse slag. Man kan trygt si at søndagsskolen drives av ildsjeler, som
har holdt på år etter år. For tiden er May Angelsen og Hulda Olsen ledere,
sistnevnte litt av en veteran i faget. I tider med store verdidebatter, vil vi
påstå at søndagsskolen har stått for mye av verdiformidlingen til flere
generasjoner barn og unge i bygda, noe man kan være glad og stolt over.
Juniorforening
Junioren samler barn i
alderen 10 til 13 år. Disse samles annenhver fredag, til aktiviteter som
hobbyarbeid, samvær og turer når anledningen byr seg. Frammøtet ligger på et
snitt på 10.
Manilaforening
Manilaforeningen samles
annen hver tirsdag hjemme hos Hulda Olsen. Foreningen ble startet etter at
lederen hadde vært i Manilla og gjort en innsats i stiftelsen Mama Children
Center, arbeid for de fattigste på søppelfjellet. På det meste er det 15 barn som
samles, og de samler inn penger til dette prosjektet, samt at barna
bevisstgjøres på det ansvar vi har for mennesker i fattigere deler av verden.
Foreningen arrangerer årlig en basar, og har arrangert turmarsj i bygda.
Ungdomsklubb
Ungdomsklubben samler unge
fra 13 år og oppover. Disse samles på onsdager, og har ett oppmøte på 8 i
snitt. Her kan man spille biljard, dart, lage ting som silkemaling, plastmaling
perlevev og lignende. Andre spill finnes også, og det er åpen kiosk under samlingene.
Andakt hører også med. Fra tid til annen tar lederne med seg gjengen og drar og
spiller bowling, eller arrangerer en filmkveld med tilhørende pizza eller annen
populær mat. Ungdomsklubben er en forholdsvis ny skapning i bygda, og ble
startet opp på begynnelsen av nittitallet.
Kvinneforening
Denne er nok den eldste av
aktivitetene. Kvinneforeningen var i funksjon før menigheten ble stiftet.
Kvinnene samles annen hver uke, og er nok for en bærebjelke å regne i
menighetens historie. Kvinnene har vært pådriver til prosjekter av ulike slag,
både arrangementer og rent økonomisk. Man samles til sosialt samvær, god mat,
sang, samtale, loddsalg, opplesning og andakt. I en liten bygd med få
treffesteder ellers, har nok kvinneforeningen hatt en sterk funksjon.
Kvinneforeningen arrangerer lørdagskafeer og basarer, noe som er godt besøkt og
som bygdefolket støtter godt opp om. Fokus i foreningen er å se ut over seg
selv, og er preget av et medmenneskelig engasjement, både sosialt og økonomisk.
Sosialt
engasjement
Menigheten støtter gjennom
de ulike virkegrenene prosjekter i fattige strøk av verden, og fokus i
forkynnelse og virksomhet er at menigheten er til for det nærmiljøet som bygda
er, såvel som hjepearbeid i fjernere strøk.